Sunday, October 12, 2008

Pakatan Rakyat NS Perlu Bersedia Untuk Tadbir Kerajaan

Keseluruhan kepimpinan dan pendokong Pakatan Rakyat di Negeri Sembilan perlu mempersiapkan persediaan sepenuhnya untuk mentadbir kerajaan Negeri Sembilan. Persoalan samada bila kerajaan BN boleh ditumbangkan tidak menjadi isu kerana yang pasti, insyaAllah, BN NS pasti kecundang. Jika tidak tahun ini, maka akan sudah pasti akan sampai masa dan ketikanya untuk Pakatan Rakyat mentadbir Negeri Sembilan.

Untuk persiapan ini sudah pasti ianya tidak mudah dan agak kompleks serta memerlukan diskusi yang menyeluruh dan mendalam. Namun demikian, untuk memulakannya, tiga langkah berikut boleh dimulakan dan kemudian akan kita susuli dengan tindakan-tindakan yang berikutnya.

Langkah 1 – Majlis Muafakat PR NS


Kepimpinan utama PR yang terdiri dari PKR, PAS dan DAP perlu mewujudkan satu Majlis Muafakat PR NS yang bertindak sebagai “NS Command Center” dan memastikan keseluruhan Majlis Muafakat di peringkat kesemua 8 kawasan Parlimen dan 36 kerusi DUN berfungsi dan kesemua wakil PKR, PAS dan DAP bergiat secara aktif. Kewujudan Majlis Muafakat disetiap lapisan DUN, Parlimen dan Negeri akan memastikan kesatuan PR NS sebagai asas utama didalam pentadbiran kerajaan negeri.

Langkah 2 – Lajnah/Biro

Sebagai langkah untuk menangani kesemua aspek pentadbiran, lajnah-lajnah atau biro-biro perlu diwujudkan merangkumi semua aspek pentadbiran seperti sosio-budaya, pendidikan dan ekonomi secara bersama dibawah Pakatan Rakyat. Untuk memastikan pendedahan menyeluruh untuk aktivis PR, seminar-seminar dan kursus-kursus perlu diadakan dari masa kesemasa untuk memastikan semua permasalahan semasa dapat didiskusikan dan idea-idea bernas yang baru dapat dihasilkan.

Seminar-seminar dan kursus-kursus ini perlu dirancang dan dirangka secara menyeluruh dan terperinci untuk memastikan bahawa PR NS benar-benar dapat memahami persoalan pokok didalam pentadbiran dan mampu membawa jalan penyelesaian yang terbaik didalam segala aspek yang berkait dengan kehidupan rakyat di Negeri Sembilan.

Malahan, kepimpinan PR NS perlu diberi pendedahan dengan mengadakan lawatan-lawatan sambil belajar ke negeri-negeri dibawah pentadbiran Pakatan Rakyat seperti Selangor, Perak, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan untuk memahami permasalahan-permasalahan semasa yang mereka alami dan untuk mengelak dari melakukan sebarang kesilapan apabila mereka mentadbir kerajaan negeri nanti.


Untuk Lajnah Ekonomi, ia perlu lebih proaktif untuk mencari usaha untuk memantapkan ekonomi didalam semua bidang – pertanian, perindustrian, pelancongan, perubatan, pendidikan dan pelbagai lagi yang boleh dimangkinkan sebagai sumber ekonomi negeri. Malahan, jika perlu, usaha-usaha untuk menarik pelaburan asing perlu dibuat dengan menghantar delegasi-delegasi PR NS ke luar negara yang berpotensi untuk melabur di NS.

Langkah 3 – Pusat Khidmat Masyarakat

PR NS perlu memastikan sekurang-kurangnya disetiap kawasan parlimen – Seremban, Rasah, Teluk Kemang, Rembau, Tampin, Kuala Pilah, Jelebu dan Jempol mempunyai Pusat Khidmat Masyarakat masing-masing. Untuk memastikan Pusat Khidmat Masyarakat ini berkesan, sekurang-kurangnya dua hari didalam satu bulan, kesemua ADUN dan ahli Parlimen PR di Parlimen didalam kawasan yang sama berada di Pusat Khidmat Masyarakat tersebut. Untuk mana-mana kawasan yang masih tidak dimenangi lagi, wakil-wakil dari Majlis Muafakat di peringkat parlimen dan DUN perlu hadir untuk menunjukkan kepada masyarakat bahawa PR telah bersedia untuk mentadbir kerajaan negeri.

Kewujudan Pusat Khidmat Masyarakat secara bersama dan hadir secara bersama ini akan memberi peluang kepada rakyat untuk meluahkan permasalahan mereka dan ia juga memberi kesempatan kepada kepimpinan PR NS mencari alternatif penyelesaian terbaik didalam memastikan taraf kehidupan rakyat di negeri ini dapat dipertingkatkan.

Kepimpinan PR NS perlu memandang serius jika ada mana-mana ahli-ahli DUN atau ahli Parlimen PR yang bermasalah dan langkah segera perlu dibuat untuk membantu memperbetulkan keadaan. Kegagalan mana-mana wakil PR di DUN atau Parlimen untuk berkhidmat secara terbaik akan memberi kesan negatif kepada rakyat didalam membuat pemilihan di pilihanraya-pilhanraya yang akan datang.