Tuesday, October 21, 2008

Kepimpinan Cemerlang, Gemilang Dan Terbilang?

Untuk memangkinkan ekonomi sesebuah negara atau sesebuah negeri, pembentukan dasar atau polisi adalah kritikal didalam persaingan ekonomi global. Perangka utama pembuat dasar adalah menteri-menteri diperingkat negara manakala exco-exco adalah pembuat polisi disesebuah negeri. Justeru itu, pemilihan seseorang menteri atau exco perlu berdasarkan kemampuan mereka untuk menggubal dasar-dasar dan polisi-polisi yang bersesuaian didalam konteks meningkatkan taraf hidup rakyat dan memberi keutamaan kepada pembangunan yang seimbang didalam memastikan kesejahteraan dan kebahgiaan kepada rakyat khususnya dan negara keseluruhan amnya.

Kesilapan dasar dan polisi akan mengakibatkan kebobrokan didalam ekonomi negara. Umpamanya, kesilapan didalam menentukan masa yang bersesuaian untuk lampu-lampu hijau atau merah menyala “traffic light” dipersimpangan jalan tanpa mengkaji aliran kenderaan akan mengakibatkan kesesakan jalanraya. Didalam keadaan tertentu dasar atau polisi memerlukan “flexibility” sebagaimana masa untuk lampu hijau atau merah menyala mungkin perlu berbeza diwaktu puncak berbanding pada waktu biasa.

Kualiti Kepimpinan

Kualiti kepimpinan didalam pentadbiran sesebuah negara atau negeri perlu berada diperingkat yang terbaik kerana disamping memformulakan dasar dan polisi yang bersesuaian, mereka perlu memastikan semua langkah pelaksanaan atau implementasi kepada polisi berjalan sebaiknya dan ini memerlukan komitmen penuh mereka untuk mengelak sebarang bentuk kecuaian atau salahlaku. Segala bentuk dana atau hasil sumber bumi negara adalah hak rakyat keseluruhannya dan menjadi amanah kepada pemimpin untuk digunakan secara terbaik untuk kepentingan rakyat dan negara.

Selain ilmu dan kemahiran, faktor kejujuran dan tanggungjawab untuk berkhidmat kepada rakyat adalah menjadi kriteria utama didalam pemilihan seseorang pemimpin. Rakyat akan merasa kesan kepimpinan cemerlang dengan peningkatan kualiti kehidupan mereka. Seseorang pemimpin tidak perlu meletakkan potretnya ditiang lampu untuk menjadi popular kerana rakyat menilai kepimpinan mereka menerusi kesungguhan mereka untuk memperbaiki taraf hidup mereka. Malangnya, pemimpin yang standardnya hanyalah sebagai setakat “pemimpin tiang lampu” biasanya tidak akan merasa segan silu untuk setiap tahun dan untuk setiap musim perayaan untuk menayangkan potret mereka ditiang-tiang lampu. Adakah mereka ini mempunyai “inferiority complex” bahawa rakyat tidak mengenali mereka dengan pembangunan ekonomi tetapi ingin mempopularkan diri mereka, “Akulah pemimpin kamu”?

Adakah potret seperti ini perlu dipamerkan ditiang-tiang lampu untuk setiap musim perayaan atau aktiviti?

Didalam menilai kualiti kepimpinan negara ketika ini, adalah menjadi satu kebimbangan besar apabila pelbagai tanda pelaksanaan dasar dicemari dengan segala kemungkinan samada dalam bentuk kecuaian atau salahguna “abuse” sebagaimana isu pembelian 12 unit Eurocopter Cougar EC 725 yang menelan belanja sebanyak Euro 463.44 juta (RM2.317 billion) iaitu anggaran sebanyak RM193 juta untuk setiap satu unit. Menurut laporan, harga yang dibeli oleh Kementerian Pertahanan Malaysia jauh lebih mahal berbanding dengan harga yang dibeli oleh kerajaan Brazil untuk setiap satu unit Eurocopter Cougar EC 725 iaitu hanya bernilai RM84 juta untuk setiap satu unit. Perbezaan harga ini amat besar dan menimbulkan keraguan ramai pihak.
Eurocopter Cougar EC 725
Kebimbangan rakyat didalam salahguna kuasa oleh pemimpin-pemimpin BN didalam membelanjakan dana negara ada asasnya. Majoriti pemimpin-pemimpin utama BN hidup didalam penuh kemewahan berbanding pendapatan yang mereka perolehi sebagai orang-orang yang digajikan untuk berkhidmat kepada negara. Malahan tidak mustahil ada diantara mereka yang mempunyai aset atau tunai puluhan atau ratusan juta ringgit. Persoalannya, bagaimana mereka boleh menjadi begitu kaya. Secara prinsipnya, tidak menjadi kesalahan untuk mana-mana individu di negara ini menjadi kaya dan malahan kita amat menggalakkan lebih ramai rakyat negara ini untuk menjadi kaya-raya. Cuma persoalannya, adakah kekayaan mereka ini diperolehi menerusi hasil titik-peluh mereka secara halal atau penyalahgunaan kuasa didalam usaha membolot kekayaan negara untuk kepentingan diri atau keluarga mereka.

Beras adalah makanan ruji utama negara dan usaha perlu dilakukan untuk memastikan hasil beras negara dipertingkatkan

Beberapa dasar kerajaan BN seperti penubuhan BERNAS (Padiberas Nasional Berhad) yang berfungsi sebagai pengimpot dan pengedar beras dibimbangi bukan bertujuan untuk melindungi kepentingan rakyat didalam memastikan makanan ruji utama negara terkawal. Adakah ianya dibentuk dan diswastakan bertujuan untuk mengkayakan beberapa individu kerana hanya setakat berperanan sebagai pengimpot dan pengedar dimana fungsi dan peranannya amat terbatas. Sewajarnya BERNAS memainkan peranan utama untuk meningkatkan tahap pengeluaran beras negara dan ianya akan menjadi lebih bermakna dari setakat sebagai memonopoli pengimpotan dan pengedaran beras negara.

BERNAS tidak bertindak untuk meningkatkan hasil beras negara tetapi hanya berperanan sebagai pengimpot dan pengedar

Terlalu banyak kegagalan polisi dan kecuaian didalam pelaksanaan implementasi yang menunjukkan ketidakjujuran kepimpinan BN didalam menjalankan tugasan mereka khususnya yang berkait dengan dana negara.

Pengembangan Ekonomi

Didalam mendasari eknonomi, secara umum sesebuah negara berkembang dari pertanian diikuti dengan perindustrian dan perkhidmatan. Namun demikian, melihat kepada negara-negara maju seperti Belanda dan Jepun, mereka berjaya mengimbangi pembangunan pertanian, perindustrian dan perkhidmatan secara seimbang.

Dasar PM keempat, Mahathir Mohamad yang memberi penekanan kepada perindustrian tanpa memberi perhatian sewajarnya kepada pertanian, secara serba sedikit telah memberi kesan negatif kepada ekonomi negara kerana jumlah pengimpotan makanan yang semakin meningkat dari masa kesemasa. Didalam tahun 1983, Malaysia mengimpot makanan sebanyak RM2.9 billion dengan nilai 9.5% dari nilai keseluruhan impot negara dan meningkat kepada RM7.8 billion pada tahun 1985, RM11 billion pada tahun 1997 dan RM21.9 billion pada tahun 2005.

Didalam usaha mengurangi impot makanan, kerajaan perlu memformulakan dasar dan polisi yang berkesan untuk memastikan pertanian juga perlu pesat berkembang. Setiap inci tanah perlu dihargai sebagaimana masyarakat Jepun yang menghijaukan keliling rumah mereka dengan sayuran. Projek-projek penternakan sewajarnya perlu diperhebatkan untuk mengelakkan penggantungan negara kepada bekalan daging atau tenusu dari luar. Nelayan-nelayan laut dalam perlu diberi insentif untuk memastikan Malaysia mempunyai bekalan perikanan yang mencukupi.

Kilang-kilang berbentuk “labor intensive” akan berpindah apabila kos gaji pekerja mula meningkat

Sektor perindustrian yang berbentuk “labor intensive” tanpa usaha sungguh-sungguh untuk peningkatan sektor perindustrian yang berdasarkan “knowledge & skill based” telah menghasilkan lambakan pekerja asing di Malaysia dan secara perlahan-lahan pelabur-pelabur tersebut akan keluar dari Malaysia didalam usaha pengusaha-pengusaha asing ini untuk mendapatkan kos buruh yang lebih murah dinegara-negara membangun yang lain. Tanpa pemindahan teknologi dan kegagalan menggariskan polisi untuk memastikan rakyat Malaysia mempunyai saham dan hakmilik didalam syarikat-syarikat multinasional ini, akhirnya Malaysia hanya menjadi satu tempat persinggahan didalam dasar pengindustrian negara.

Didalam menilai sektor perkhidmatan, malangnya Malaysia masih berada ditahap “infancy”. Malahan, didalam urusan komoditi utama negara seperti getah dan kelapa sawit, didalam banyak kes ia tidak diurus di Malaysia dan bukan satu perkara yang memeranjatkan Singapura menjadi pusat jual beli utama kepada komoditi utama negara. Usaha untuk meningkatkan Malaysia sebagai “Pusat Jual Beli” perlu diperhebatkan dengan memastikan Malaysia mampu bersaing diera globalisasi ini. Dasar dan polisi yang berkait dengan pengembangan negara sebagai “Trading Center” perlu dirangka segera. Pembinaan ekonomi menerusi sektor perkhidmatan yang lain seperti pendidikan dengan menjadikan Malaysia sebagai tarikan pelajar-pelajar asing belajar dinegara ini, atau perubatan dengan menjadikan hospital-hospital kita bertaraf dunia atau pelancungan perlu menjadi perhatian serius.

Agrodome di Rotorua, New Zealand disamping menjadi pusat penternakan biri-bri juga menjadi pusat tarikan pelancung

Sektor pelancungan perlu dipergiat malahan banyak produk-produk pelancungan di Malaysia gagal dipromosikan. Selain berjaya menjadi pengekspot kepada daging dan tenusu, negara-negara seperti Australia dan New Zealand berjaya menjadikan ladang ternakan biri-biri atau pengeluaran tenusu mereka sebagai tempat pelancungan. Malangnya, kita masih jauh ketinggalan didalam mempromosikan pelbagai produk-produk pelancungan di Malaysia. Malahan Australia, sebagai contoh mampu menjadikan Ladang Buahan Tropikal mereka pusat pelancungan sedangkan kita mempunyai kesemua buahan tropika yang menarik tetapi kita gagal mempromosikan ladang-ladang buahan kita sebagai tempat lawatan pelancungan secara meluas.
Tropical Fruit World di Gold Coast Australia menjadi tempat tarikan pelancung dari dalam dan luar negara

Kesimpulan

Keghairahan kepimpinan UMNO, MCA, Gerakan didalam mengejar pangkat dan kedudukan didalam pemilihan di Perhimpunan Agung mereka tidak mencerminkan kesungguhan mereka untuk mentadbir dan menjana ekonomi secara terbaik. Kualiti kepimpinan mereka jelas lemah malahan tidak memeranjatkan, ada exco-exco tidak memahami sepenuhnya bidang atau sektor yang diamanahkan kepada mereka. Sebagai contoh, ada exco pelancungan yang dilantik dinegeri tertentu tetapi tidak memahami bagaimana pendidikan, perubatan, pertanian boleh dipromosi sebagai hasil pelancungan.

Disamping itu, ketamakan sebahagian besar mereka yang melihat kuasa yang ada pada mereka sebagai potensi atau peluang untuk mengkayakan diri dan keluarga mereka semasa mereka berkuasa akan menjumudkan perkembangan ekonomi negara. Kekayaan negara yang dikurniakan Tuhan untuk rakyat negara ini mereka nodai dengan pelbagai cara tanpa segan silu atau tanpa mengenal dosa atau pahala.