Wednesday, May 6, 2009

Sidang DUN Perak 7 Mei 2009 MEMALUKAN!!! Dewan Perlu Dibubarkan

Kekecohan Sidang DUN Perak yang berlangsung pada 7 Mei 2009 sungguh memalukan dan senario politik Malaysia menjunam jatuh tahap ketamadunannya. Barisan Nasional yang diterajui Najib menerusi budak suruhannya Zambry Abdul Kadir bertegas untuk mengambil alih kuasa di Perak. Lebih memalukan, Persidangan DUN Perak ini dimulai dengan beberapa siri tangkapan terhadap beberapa orang kepimpinan Pakatan Rakyat di Lembah Kelang sehari sebelum ia bermula. Malah lebih mengaibkan kerajaan Barisan Nasional telah menggunakan pegawai-pegawai kerajaan didalam DUN Perak seperti Setiausaha Dewan Abdullah Antung dan pengawal keselamatan dewan yang jelas tidak bersikap neutral apabila memihak kepada BN dan gagal mematuhi arahan Speaker yang masih sah.
Kekecohan Sidang DUN Perak: MEMALUKAN!!!

Untuk mengelakkan Perak khasnya dan Malaysia amnya mejadi bahan ketawa dunia, Sultan Perak Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Sultan Yusuff Izzuddin Shah Ghafarullahu-Lah perlu bertindak diatas politik dengan mengembalikan kuasa kepada rakyat iaitu membubarkan DUN Perak dan membenarkan rakyat membuat pilihan semula wakil-wakil rakyat yang baru. Pembubaran DUN Perak membawa pengertian Sultan Perak benar-benar diatas politik dengan tidak memihak samada kepada Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat. Rakyat tertanya-tanya apakah yang menjadi halangan untuk Sultan Perak membubarkan DUN Perak. Sultan Perak mempunyai kuasa penuh dan untuk mengelakkan keadaan menjadi lebih parah, Dewan DUN Perak mesti dibubarkan segera sebagai jalan terbaik untuk mengatasi kemelut ini.

Semua langkah perlu diambil untuk mengelakkan suasana keharmonian negara tercemar dengan tidak mengizinkan Perdana Menteri Malaysia yang keenam, Najib membuat langkah-langkah yang menyekat demokrasi negara. Najib mungkin beranggapan tindakan-tindakannya untuk menakut-nakutkan rakyat akan berkesan dan akhirnya rakyat akan tunduk kepada segala kemahuannya. Najib wajar sedar bahawa andaikata beliau menangkap kesemua pemimpin Pakatan Rakyat sekalipun, ia tidak akan menghalang gelombang arus perubahan yang dibawa oleh rakyat. Didalam era teknologi maklumat yang berkembang pesat, rakyat makin mudah mendapat maklumat dan kepimpinan baru akan sudah pasti muncul. Malahan, kualiti kepimpinan yang baru sudah pasti jauh lebih baik dan saat-saat kehancuran Najib dan BN akan sudah pasti menjadi semakin nyata.

Najib sewajarnya mengambil langkah untuk memulihkan imejnya dan prestasi kepimpinan Barisan Nasional jika masih ingin bertahan mentadbir negara. Demokrasi tidak boleh dihalang. Rakyat perlu terus mendapat maklumat yang sebenar serta tidak perlu ditakut-takutkan. “Police Roadblocks” yang bercambah lebih bertujuan atas dasar politik dan bukan untuk menjaga keamanan negara. Jenayah semakin meningkat dan polis perlu digunakan untuk membendung jenayah dan bukan menghalang demokrasi negara. Jarang sekali kita mendengar perhimpunan aman yang diadakan rakyat di Malaysia mengganas dengan bunuh-membunuh atau merosakkan harta awam. Penggunaan polis diatas dasar untuk mempertahan politik BN adalah satu bentuk jenayah dan korup yang paling nyata dan paling besar didalam sejarah negara.