Wednesday, November 11, 2009

PKR: Cabaran Dan Halatuju

Setelah hampir dua tahun Parti Keadilan Rakyat (PKR) menang dengan prestasi yang memberansangkan didalam Pilihanraya Umum (PRU) Ke 12 pada 8 Mac 2008 yang lalu, kini kepimpinan PKR nampak seolah-olah serba tak kena. Didalam PRU ke 12, PKR menjadi parti pembangkang yang paling dominan dengan memperolehi 31 kerusi parlimen dan 40 kerusi dewan undangan negeri.
Keputusan PRU 12
Pada hari ini, PKR telah kehilangan empat kerusi DUN; satu di Kedah, dua di Perak dan satu di Selangor. Kepimpinan parti disemua peringkat berkecamuk dan sokongan rakyat semakin pudar. PKR yang sepatutnya menjadi parti yang paling dominan dan menjadi model didalam barisan Pakatan Rakyat (PR) kini terumbang-ambing didalam pelbagai bentuk permasalahan. Kewujudan PR sewajarnya menjadi alternatif kepada Barisan Nasional (BN) dan sepatutnya mampu melonjakkan Malaysia menjadi negara yang maju dan sejahtera dengan membawa perubahan positif didalam semua aspek – politik, ekonomi, pendidikan, sosial dan sebagainya kini dipersoalkan kemampuan mereka oleh banyak pihak.

Didalam menganalisa permasalahan ini, Anwar Ibrahim dan keseluruhan barisan tertinggi kepimpinan PKR wajar untuk berlapang dada dan merendah diri untuk melakukan muhasabah dan membuat pembetulan. Jika tidak, PKR akan terjerumus dan ia akan membawa bersama dua lagi rakan PKR iaitu PAS dan DAP ke ambang kejatuhan PR dan memanjangkan lagi jangka hayat BN yang sudah kronik dengan penyakit barahnya. Perasaan angkuh dikalangan ramai kepimpinan PKR yang merasakan bahawa seolah-olah rakyat bersama PKR adalah merbahaya kerana rakyat meneliti secara terperinci apa yang sedang berlaku.

Kelemahan Ketara

Anwar Ibrahim yang menjadi tunggak kepada kepimpinan PKR dan PR sememangnya diakui cukup berwibawa serta mempunyai karisma pidato yang amat dikagumi. Namun selaku manusia biasa, Anwar mempunyai kelemahannya yang tersendiri dan ini menjadi lebih parah kerana kegagalan rakan-rakan kepimpinan yang lain didalam PKR untuk mengisi kekosongan atau mengatasi kelemahan-kelemahan tersebut. Kelemahan yang paling ketara didalam PKR adalah:
1. Pengurusan yang lemah
2. Kelemahan perancangan strategik
3. Disiplin berorganisasi yang longgar

Pentadbiran pengurusan PKR cukup lemah. Ini jelas dari banyak aspek termasuk didalam mengurus kepimpinan negeri yang cukup berkecamuk. Pimpinan-pimpinan negeri ditukar ganti begitu sahaja menurut kumpulan pelobi yang mana paling kuat tanpa menilai secara terperinci kepada kebolehan seseorang itu untuk memimpin. Mana-mana negeri yang bermasalah kepimpinannya tetapi cuba menyelesaikan permasalahan secara berhemah mungkin terpinggir pandangan mereka kerana kecenderungan Anwar untuk menerima pandangan orang-orang yang berada disekelilingnya sahaja. Lebih malang lagi, tiada langsung langkah serius untuk melatih pemimpin-pemimpin yang telah dilantik ini. Langkah Anwar yang cenderung untuk mengecilkan kumpulan kepimpinannya dengan melantik orang-orang dikelilingnya atau orang-orang yang telah memegang jawatan utama parti sebagai pimpinan negeri bakal mengundang masalah. Kepimpinan parti politik perlu dikembangkan bukan untuk dikecilkan. Kemampuan seseorang untuk mengurus cara yang terbaik ada batasan dan hadnya. Bagaimana seorang Ahli Majlis Pimpinan Pusat atau ketua kepada gerakan pemuda sebagai contoh mampu untuk mentadbir negeri dengan baik jika mereka dibebani dengan dua tugas yang berat sekali gus?

Perancangan strategik PKR juga amat lemah. Sebagai contoh, didalam menangani permasalahan imej yang mula merudum kini, Anwar menyarankan untuk mengadakan “convention” atau persidangan diperingkat negeri di semua negeri-negeri. Ini dimulai dengan negeri Pulau Pinang yang telah diadakan 9 November 2009 yang lepas. Malangnya, hasil dari persidangan di Pulau Pinang, hasilnya lebih memburukkan imej PKR dengan berlakunya pertelingkahan diantara Zulkifli Nordin, ahli parlimen PKR untuk Kulim Bandar Baru dan Sivarasa, Naib Presiden PKR.

Sewajarnya, menyedari hakikat masalah tiada kesatuan dikalangan kepimpinan dikesemua peringkat, program yang pertama perlu diatur bukannya “convention” tetapi program “retreat”. Didalam pengurusan strategik, ada perbezaan diantara “convention” dan “retreat”. “Convention” lebih berbentuk “formal” dan ia mungkin lebih untuk mempromosi PKR kononnya ingin memaklumkan kepada masyarakat kedudukan kepimpinan PKR masih kukuh. Corak program lebih kepada “one way communication” dimana kepimpinan tertinggi parti membentangkan kertas-kerja masing-masing. Manakala “retreat” lebih berbentuk dalaman untuk memperbaiki atau membaikpulih permasalahan kepimpinan yang sedia ada. Corak program lebih berbentuk “two ways communication” dan ini membolehkan mereka memperhalusi permasalahan kepimpinan yang sedia ada dan Anwar sewajarnya ada bersama untuk mencari jalan penyelesaian yang terbaik untuk memulihkan dan meningkatkan kepimpinan mereka. Malangnya, Anwar tanpa mengambil kira perancangan strategik memilih untuk mengadakan “convention” yang mana ia lebih berbentuk “kepuraan” kerana permasalahan sebenar didalam parti tidak dapat diperbincangkan secara terperinci. Ini bermakna masalah-masalah sebenar kepimpinan “masih terdampar di bawah permaidani”.

PKR juga wajar mewujudkan kumpulan-kumpulan “task force” untuk meneliti, memikir dan mengkaji altenatif-alternatif baru didalam pentadbiran negara. Setakat ini, PKR hanya dominan didalam isu politik sahaja tetapi aspek-aspek yang lain seperti ekonomi, sosial, pendidikan, seni dan budaya serta pelbagai aspek-aspek kehidupan yang lain masih lagi terpinggir. Mereka wajar sedar bahawa negara sejak merdeka 52 tahun yang lalu, ianya telah didominasi oleh UMNO dan BN. Mahu tidak mahu, gaya dan corak mereka mempengaruhi pemikiran ramai orang ketika ini termasuk ramai pemimpin-pemimpin PKR itu sendiri. Justeru untuk mengemukakan alternatif yang lebih baik, ianya memerlukan penelitian dan pengkajian secara serius dan bukan hanya dilakukan secara semborono sahaja.

Lebih malang lagi, pentadbiran Najib mengambil langkah bijak dengan mencuri banyak idea-idea politik yang dicanangkan oleh PKR didalam usaha untuk memulihkan imej mereka pada pandangan rakyat jelata. Walaupun ini baik secara umum untuk rakyat keseluruhannya tetapi ia akan menyumbang untuk melemahkan PKR. Setakat mana keihklasan Najib untuk bersungguh-sungguh memperjuangkan nasib rakyat tidak diketahui kerana kepimpinan UMNO dan BN jelas mengutamakan diri mereka sendiri atau kroni-kroni mereka.

Didalam berorganisasi, untuk memastikan kejayaan, disiplin amat penting. Malangnya didalam PKR, disiplin berorganisasi amat lemah. Mana-mana pihak boleh membuat kenyataan dan ini tidak dipantau oleh pimpinan tertinggi parti. Jika kenyataan-kenyataan tersebut satu nada dengan keputusan parti ianya tidak menjadi masalah tetapi didalam banyak hal ianya bertentangan diantara satu sama lain.

Sebenarnya, terlalu banyak contoh-contoh yang menunjukkan kelemahan-kelemahan kepimpinan didalam menangani aspek-aspek pengurusan, perancangan strategik dan disiplin didalam berorganisasi didalam PKR jika dianalisa secara terperinci. Walaubagaimanapun, cukup sekadar beberapa contoh di atas sebagai permulaan untuk kesemua kepimpinan PKR disemua peringkat mengambil langkah segera untuk bermuhasabah dan mengambil langkah serius memperbaiki kelemahan-kelemahan mereka.