Saturday, October 24, 2009

Bajet 2010: Sorakan Kebaikan Atau Petanda Kejahilan

Laungan Najib dengan berkobar-kobar di akhir ucapan Bajet 2010 yang dibentangkan pada 23 Oktober 2009 dengan semangat kemenangan BN di dalam Pilihanraya Kecil Bagan Pinang hanya menunjukkan sikap kebobrokan PM Malaysia.
Walaupun Najib cuba mengaburi rakyat dengan memberi “goodies” tetapi hakikatnya ekonomi negara adalah parah


Prestasi Ekonomi Semakin Parah

Intipati Bajet 2010 yang dijelaskan sendiri oleh beliau diawal ucapannya adalah dipenuhi dengan kegagalan kepimpinan BN untuk membangun ekonomi negara. Najib menjelaskan:

“Natijah daripada krisis global, ekspot negara merosot dengan ketara sebanyak 23.4% dalam tempoh separuh pertama tahun 2009 berbanding dengan peningkatan 15.5% dalam tempoh yang sama tahun lepas. Indeks pengeluaran perindustrian pula merosot kepada 12.7% berbanding dengan peningkatan 3.3%. Manakala jumlah pelaburan bersih pelaburan asing berkurang kepada 3.6 bilion ringgit berbanding dengan 19.7 bilion ringgit bagi tempoh yang sama.”

Prestasi ekonomi yang buruk

Penguncupan pelaburan asing amat ketara dari jumlah 19.7 bilion ringgit pada tahun lepas kepada hanya 3.6 bilion ringgit pada tahun ini. Indeks pengeluaran industri didapati merosot 12.7% berbanding peningkatan 3.3% serta ekspot negara menjadi negatif 23.4% berbanding dengan positif 15.5% pada tahun sebelumnya. Tidak dinafikan, faktor kemelesetan ekonomi dunia mempengaruhi ekonomi negara tetapi penguncupan yang begini parah berbanding dengan beberapa negara jiran menunjukkan kegagalan kepimpinan BN untuk menjadikan ekonomi negara sebagai mampan dan berdaya maju.

Kebergantungan Pendapatan Negara Kepada Sumber Semulajadi

Adalah menjadi lebih malang, negara menjana ekonomi dengan jumlah yang besar iaitu 43.5% dari hasil sumber petroleum negara. Peratus kebergantungan kepada petroleum ini terlampau besar dan ini membuktikan kegagalan kepimpinan BN untuk memacu negara kearah ekonomi kendiri yang bersumberkan kepada kemahiran dan kemampuan ilmu untuk menjana ekonomi. Didalam ertikata lain, ekonomi negara sekarang bertunggakkan kepada “ekonomi anugerah Allah” yang datang dari alam semulajadi. Rahmat yang dikurniakan Allah yang mahu kononnya diagih-agihkan oleh regim Najib sebenarnya bukan hasil kemampuan mereka memacu ekonomi negara tetapi adalah kurniaan mudah Allah kepada negara Malaysia ini.


Jika tiada pendapatan Petronas, ekonomi Malaysia berada ditahap yang amat parah

Kebijaksanaan sebagai Khalifah Allah perlu dimanafaatkan didalam mempelbagaikan hasil pendapatan negara dan bukan hanya setakat laungan kosong seperti yang berlaku sekarang ini. Negara perlu belajar dari negara-negara yang berjaya menjana ekonomi walaupun tanpa mempunyai limpahan hasil alam semulajadi. Justeru, sorakan keangkuhan Najib diatas kemenangan mereka di Bagan Pinang hanya petanda malang didalam kita mengukur kemampuan mereka mentadbir negara ini.