Ungkapan-ungkapan bahawa negara tidak banyak terjejas, ekonomi negara masih baik adalah ungkapan-ungkapan sumbang walaupun ia diluahkan oleh pemimpin-pemimpin besar negara. Hakikatnya, rakyat bawahan telah mula merasa peritnya akibat kemelesetan ekonomi. Malahan ungkapan kita akan berjaya mempertahankan negara dari bahang kemelesetan ekonomi dunia adalah ungkapan politik semata andaikata tiada perancangan yang konkrit dan menyeluruh didalam menangani kemelesetan ekonomi dunia sekarang ini.
Sektor Perindustrian Terjejas Teruk
Pekerja-pekerja yang bekerja disektor perindustrian yang banyak bergantung kepada kerja lebih masa sebagai pendapatan utama kerana gaji pokok yang kecil telah mengurang pendapatan mereka seawal Oktober 2008 kerana ketiadaan kerja lebih masa. Kebanyakan kilang-kilang dilaporkan terpaksa mengurangkan pengeluaran sehingga 70% dari kapasiti biasa kerana kekurangan permintaan. “Mass Vacation” atau cuti secara beramai-ramai atau didalam ertikata lain penutupan kilang sehingga 2 minggu didalam satu bulan telah menjadi satu amalan biasa sejak kebelakangan ini.
Adalah dijangka, puluhan ribu pekerja kilang dan mungkin malahan ratusan ribu pekerja akan diberhentikan kerja pada suku pertama tahun 2009. Pengurusan kilang-kilang terpaksa mengambil langkah tersebut untuk mengurangkan kos kemungkinan kerugian yang lebih besar. Kemelesetan ekonomi dunia yang dijangka berpanjangan dan masih tiada kepastian penghujungnya telah menyebabkan kebimbangan pelabur-pelabur untuk mengambil langkah drastik mengurangkan pekerja-pekerja mereka.
dan pengilang-pengilang berusaha untuk mengurangkan kos dengan mengurangkan jumlah pekerja
Sektor Pertanian Menguncup
Hasil pertanian utama negara, kelapa sawit dan getah mengalami penurunan harga yang mendadak. Harga kelapa sawit ketika ini adalah sekitar RM1600 satu tan berbanding sekitar RM4,000 bagi setiap tan pada awal tahun 2008.
Turun naik harga Kelapa Sawit dari tahun 2000 sehingga 2008.
Pada Januari 2008, harga sawit adalah sekitar USD1,200 atau RM4,200 dan harga telah
merosot lebih 60% ke sekitar USD450 atau RM1,600 bagi setiap tan pada awal Januari 2009
Harga getah juga telah menguncup lebih dari separuh berbanding sebelum ini. Pekebun-pekebun kecil mahupun ladang-ladang besar menghadapi suasana sukar kerana penurunan harga yang begitu mendadak.
Harga getah menguncup sekitar 50% ketika ini berbanding dengan awal tahun 2008
Sumber Perolehan Negara Mengurang
iaitu dari USD147 ke sekitar USD40 bagi setiap satu “barrel”
DIANTARA JALAN-JALAN PENYELESAIAN
Untuk mencari jalan penyelesaian kepada permasalahan ekonomi negara bukan satu perkara yang mudah kerana Malaysia adalah sebuah negara perdagangan dan permasalahan ekonomi global sudah pasti akan memberi kesan negatif kepada kita. Simpanan negara yang berjumlah USD128 billion pada pertengahan tahun 2008 telah merosot diawal tahun 2009. Dasar Fiskal (Fiscal Policy) dan Dasar Kewangan (Monetary Policy) perlu digubal untuk menghadapi persediaan kemelesetan ekonomi yang dijangka akan berpanjangan (sama seperti Kemelesetan Ekonomi Dunia pada tahun 1930 yang telah menyebabkan 13 juta orang di Amerika Syarikat kehilangan pekerjaan) serta merangsang semula ekonomi .
Untuk merancang kehadapan, kita perlu menetapkan jangkamasa kemelesetan ekonomi
untuk merangka langkah-langkah seterusnya
2. Minimakan Ketiadaan Pekerjaan “Unemployment”
Usaha perlu diambil kerajaan untuk meminimakan pembuangan pekerja tempatan yang dijangka akan berlaku secara meluas pada suku tahun pertama 2009 setelah kebanyakan pekerja asing dihentikan pada suku akhir 2008 khususnya didalam sektor perkilangan. Langkah perlu diambil dengan memberi insentif kepada pengusaha dalam bentuk yang bersesuaian samada dalam bentuk pengurangan cukai atau apa-apa bentuk yang lain untuk menggalakkan mereka untuk tidak membuang pekerja.
Gaji minima yang mungkin lebih kurang dari gaji pokok biasa boleh diperkenalkan dan pekerja-pekerja perlu menerima hakikat tersebut kerana permasalahan ekonomi ketika ini adalah parah. Namun, AKta Pekerjaan perlu dirubah untuk memberi ruang tersebut kerana akta yang sedia ada tidak mempunyai peruntukan didalam hal ini. Didalam masa yang sama, sebarang bentuk ekploitasi untuk mengurangkan gaji pekerja tanpa sebab yang munasabah perlu dibendung.
Andaikata, kita menjangka ekonomi akan berlarutan sehingga akhir tahun 2009, program latihan selama satu tahun perlu dirangka. Walaubagaimanapun, program latihan yang diatur bukan merupakan projek “lepaskan batuk ditangga” sahaja kerana ia mesti benar-benar bermanafaat dan memberi faedah kepada kesemua peserta-peserta yang terbabit. Meneliti usaha-usaha yang sama sebelum ini, kebanyakan skim-skim latihan yang diadakan kurang berkualiti dan hanya menjadi rebutan pengusaha-pengusaha latihan untuk membuat wang segera.
Penumpuan program latihan perlu diberi untuk keusahawanan dengan memanafaatkan perkembangan teknologi maklumat. Sebagai contoh, “e-commerce” yang boleh menjangkau perniagaan diseluruh pelosok dunia dengan kos perbelanjaan yang minima. Walaupun demikian, Bank Negara serta bank-bank komersial perlu memastikan infrastruktur “b2b” (business to business) atau “b2c” (business to consumer) disediakan dan dipermudahkan, sebagai contoh, pengeluaran dan penerimaan pembayaran secara “online”.
Sememangnya, kos latihan ini amat besar. Jika dianggarkan kos latihan sebanyak RM500 dan jumlah elaun RM500 sebulan diberi kepada setiap peserta untuk jangkaan seramai 500,000 orang yang terlibat, ia akan memakan belanja sebanyak RM6 billion untuk program latihan selama satu tahun.
Puluhan dan mungkin ratusan ribu pekerja asing telah dan akan dihentikan kerja dan sebahagian dari mereka masih dibawah kurang dari kontrak 2 tahun yang telah dijanjikan kepada mereka. Mereka yang masih tidak mencukupi 2 tahun ini perlu diberi keutamaan untuk mengisi sebarang kekosongan jika ia tidak dapat dipenuhi oleh pekerja tempatan. Ini kerana, kita wajar menepati janji untuk memberi pekerjaan selama 2 tahun seperti yang termaktub didalam perjanjian jika kita masih mempunyai ruang untuk berbuat demikian. Manakala, pekerja-pekerja yang telah melebihi 2 tahun dan kesemua pekerja yang tidak sah perlu dihantar pulang kenegara mereka. Justeru, kesemua kemasukan pekerja asing baru adalah tidak perlu.
6. Pinjaman Untuk Perusahaan/Perniagaan
Bank Negara perlu memastikan kesemua bank-bank dinegara ini memberi sokongan kepada peniaga-peniaga yang berpotensi dan berasas dengan diberi pinjaman secara mudah. Namun, pinjaman yang boleh menyebabkan “bubble economy” seperti pembinaan ruang-ruang pejabat atau kedai-kedai perlu dielak dan usaha perlu diambil untuk memanafaatkan sepenuhnya bangunan-bangunan terbiar yang sedia ada.
Peniaga-peniaga serta pengusaha-pengusaha kecil dan sederhana perlu diberi perhatian utama. Peruntukan juga perlu diperbesarkan untuk membantu pengusaha-pengusaha kecil-kecilan menerusi skim-skim seperti Amanah Ikhtiar Malaysia. Didalam statistik yang ada, mereka adalah golongan yang membayar penuh hutang-hutang mereka berbanding dengan peniaga-peniaga besar.
7. Penurunan Harga Barangan
Satu mekanisma perlu diwujudkan untuk memastikan harga barangan diturunkan. Ini bermakna, peniaga-peniaga tidak dibenar untuk mengambil untung secara melampau. Sudah pasti peniaga berniaga untuk mendapat untung tetapi harga melampau akan melembabkan ekonomi. Dasarnya adalah untuk menggalakkan pembelian dan akhirnya menggalakkan pengeluaran. Akhirnya, keuntungan bukan sahaja diperolehi oleh peniaga tetapi juga petani, penternak, pengeluar atau sesiapa sahaja yang terlibat menghasilkan barangan tersebut.
Pusingan ekonomi dapat dijana apabila pengguna membeli barangan dan pengeluar dapat mengeluarkan barangan.
8. Pakej Rangsangan Ekonomi "Stimulus Package”
Kerajaan perlu mengkaji dari masa kesemasa dan menggunakan simpanan negara untuk merangsang ekonomi dalaman negara. Ia perlu dilakukan secara hati-hati dan terancang untuk memastikan rangsangan tersebut memberi impak maksima untuk menjana ekonomi.
Usaha sungguh-sungguh semua pehak khususnya kepimpinan negara samada dari Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat perlu untuk menyelamatkan rakyat dari permasalahan besar kemelesetan ekonomi wajar dilakukan secara satu hati dan jujur. Gelombang kemelesetan ekonomi dunia adalah permasalahan kita bersama. Untuk menyelesaikan permasalahan rumit ini, kita perlu menggunakan segala kepakaran dan kebolehan yang kita ada untuk menempis secara “real” dan bukan secara “gimik politik” untuk menyelesaikannya.
Kita bersyukur, Malaysia adalah sebuah negara yang kaya berbanding dengan kebanyakan negara membangun yang lain. Ini membolehkan kita mempunyai simpanan antarabangsa yang agak besar ketika ini yang boleh kita manafaatkan didalam suasana yang genting ketika ini. Namun, kita perlu belajar bahawa harta perolehan negara tidak boleh diboroskan dengan rasuah atau salahguna kuasa khususnya sewaktu ekonomi baik kerana wang negara ini amat diperlukan didalam keadaan tertentu seperti sekarang ini. Jika kita berhemah sebelum ini, adalah dijangka simpanan negara adalah jauh lebih besar berbanding dari yang sedia ada sekarang ini.